De basis van een gezonde sauna gang

Voordat u gaat genieten van uw sauna is het belangrijk om een aantal spelregels in acht te nemen. Om gezond te kunnen zweten is het van belang niet teveel en niet te weinig te eten. Het beste is om een of twee uur van te voren iets te eten. Ook moet u er op letten om niet direct na intensief sporten de sauna in te gaan. Het is belangrijk om eerst weer een rustige hartslag te hebben. Dit omdat een sauna gang uw hartslag ook zal verhogen. Als laatste is het van belang om niet verkleumd een sauna in te gaan, de temperatuurverschillen zijn dan te groot. U kunt dan beter eerst even een warme douche nemen of iets warms drinken.

Sauna: een wellness ervaring voor lichaam en geest:

Een sauna gang heeft een ontspannende en verkwikkende werking op uw lichaam en geest. Daarnaast versterkt het uw natuurlijke afweersysteem, dit komt omdat een sauna de productie van lichaamseigen afweerstoffen stimuleert. Dit voorkomt bijvoorbeeld een verkoudheid of griep. De reinigende werking van een sauna gang zorgt ook voor een meer elastische huid en stimuleert de aanmaak van nieuwe huidcellen. Uw huid blijft er dus gezonder en jonger uitzien. De doorbloeding van uw lichaam wordt beter en dit zorgt voor meer zuurstof transport door uw lichaam.

De wisselende temperaturen van een sauna gang werken stimulerend voor uw hart en bloedsomloop en zorgen tevens voor een verbeterde weerstand. Door regelmatig in uw sauna te gaan zitten is het makkelijker om te wennen aan de weersveranderingen in Nederland. 

Veel mensen hebben tegenwoordig last van spieren en gewrichten door sport, veel zitten achter en computer en stress. Een sauna zorgt voor betere doorbloeding van uw spieren en dit merkt u direct.  Klachten zullen verminderen of zelfs verdwijnen.

Naast vele lichamelijke voordelen heeft een sauna ook een positieve bijdrage op uw gemoedstoestand. Het bevordert rust en evenwichtigheid in stressvolle periodes.

Als u kiest voor een sauna met een combi kachel dan heeft u de mogelijkheid om gebruik te maken van het lucht-stoombad. Dit heeft een positieve werking op uw luchtwegen, met name als u gebruik maakt van etherische oliën en kruiden.

Zo doet u het goed:

Voordat u in uw sauna gaat zitten neemt u een douche en droogt u zich grondig af! Hoe hoger u zit in uw sauna hoe warmer het zal zijn. Kijk waar u zich comfortabel bij voelt. De eerste sauna gang kan tussen de acht en twaalf minuten, vergeet niet; kort en intensief is beter!

Hoewel het opgieten van water op uw sauna een hoogtepunt is van uw saunabezoek is het beslist niet noodzakelijk. Ook zonder dit opgiet ritueel is een sauna gang erg gezond en verkwikken voor lichaam en geest. Bij het opgieten van water neemt de luchtvochtigheid toe met ongeveer 50%, hierdoor krijgt uw lichaam een extra hitteprikkel. Veel mensen ervaren dit als prettig.

Na een sauna gang is het belangrijk om eerst een koude douche te nemen, als u in de gelegenheid bent kunt u ook lekker naar buiten gaan om frisse lucht te ademen. Het is belangrijk om ten minste 15 minuten pauze te nemen, daarnaast dient u veel water of thee te drinken.